Het Weesperpoortstation was op 28 december 1843 in gebruik genomen door de Rijnspoormaatschappij, later werd het overgenomen door het Staatsspoor.
Rond 1850 werd het emplacement vergroot en het station verbouwd. Tegelijk
kreeg het station een gietijzeren overkapping.
Van 1881 tot 1939 was dit station ook het vertrekpunt van de Gooische Stoomtram.
In 1939 werd het station en een deel van de sporen afgebroken. Bron: wikipedia en stationsweb.
Er waren in het gebied rond het Weesperpoortstation, voor zover ik kan nagaan, 5 seinhuizen, aangeduid met A,B,C, D en E.
De seinhuizen zagen er vrijwel hetzelfde uit, onder een bakstenen muur en boven hout. Er zijn een paar variaties bijvoorbeeld
in de positie van de toegangstrap. Seinhuis E ziet er op de foto afwijkend uit, daar is zowel de bovenbouw als de onderbouw uit hout opgetrokken. Vermoedelijk is het de eerste vorm van de seinhuizen, die later zijn vervangen, met uitzondering dus van E. Maar
zeker weten doen we het niet.
Ook over de kleurstelling tasten we in het duister, we vragen ons af in welke keuren ze geschilderd waren.
Bij de NS waren veel seinhuizen in vanille geel geschilderd, maar op de zwart-wit foto's lijken de
seinhuizen rondom het Weesperpoort donkerder, mogelijk groen.
We zijn nog aan het uitzoeken wat de meest waarschijnlijke stijl was.
Die is in de loop der jaren mogelijk ook nog gewijzigd, want we zien soms afgebladderde verf met daaronder een andere
kleur, vooral bij de gevels die in de zon staan, het Zuid-Westen...
Seinhuis A stond volgens een kaart aan de Miquelstraat tussen de Blasiusstraat en 1e Oosterparkstraat, maar er is ook een kaart waar de Miquelstraat de "Spoorbaanstraat" wordt
genoemd.
De Blasiusstraat heette vóór 1894 de Vierde Boerhaavestraat.
Ook wordt er op een kaart gewag gemaakt van het toenmalige "Veegenspad" en "Oetgenspad".
Aan de overkant van de sporen bevond zich In de
molen 'De Vriendschap' aan het Oetgenspad 133 waar Jurriaan Blooker een cacao en chocoladefabriek had.
Seinhuis B stond bij de tuinen aan de achterzijde van de panden van de Vrolikstraat.
Dat is het seinhuis dat wij gaan uitbeelden in
model.
Seinhuis C stond bij de overweg Linaeusstraat/Tugelaweg waar de Gooise Stoomtram afbuigt.
Seinhuis D stond bij de spoordriehoek aan de Tugelaweg, in de bocht naar het Muiderpoortstation, gezien vanaf de overweg in de Korte Overamstelstraat.
Seinhuis E: mysterie seinhuis...stond ergens midden op het tractieterrein.
In de beeldbank archieven van de NVBS (SPNSP3311) wordt er gewag gemaakt van
seinhuis E, het is waarschijnlijk dezelfde foto als het Geheugen.Delpher.nl. (Spoorwegmuseum)
zie ook: Delpher
Situatie 1940: Het Weesperpoort is al verdwenen evenals een deel der sporen. Bron: http://www.amsterdamhistorie.nl/