Even afstand nemen

Happy New Year

Om te beginnen wens ik iedereen een voorspoedig 2018.

Qua treinhobby ligt het even stil, ik had behoefte om alles eens van een afstand te contempleren...

Ondertussen ben ik bezig met een off-topic project: een poppenhuis bouwen in schaal 1:12 voor een goede vriendin.

Als inspiratie heb ik het geboortehuis van een filosoof uit de 19e eeuw genomen.

 

Tussendoor project: Poppenhuis

Het lijkt een Amsterdams grachtenpand, maar het staat in Gdansk/Danzig (Polen).

Het pand bestaat nog steeds.

Het adres is: Ulica Świętego Ducha 45-47, Gdansk, Polska.

Hoewel Gdansk aan de Oostzee ligt, is daar geen gracht te bekennen.

De filosoof waar we het over hebben is Arthur Schopenhauer.

De schaal is 1:12 zoals gebruikelijk in de wereld van poppenhuizen.

Ik hoop het tegen het eind van Maart 2018 af te hebben. 

Uitspraak valt niet mee
Ik heb de bouwtekeningen eerst in 2D in DraftSight gemaakt. Daarna in 3D in Fusion. Maten 1,22m h; 40cm breed, 55cm diep.
3D impressie in Fusion
en alle onderdelen laten lasersnijden bij CRE8 in Amsterdam
Als kleur voor de voorgevel heb ik RAL 4007 / Aubergine gekozen. De correcte kleur is op de foto's moeilijk te zien, maar ik denk dat deze keuze heel verdedigbaar is en het belangrijkste argument: het is gewoon een mooie kleur.
Eerst schuren, dan gronden, dan de lak, in dit geval satijn glans

CAVEAT: zwarte randen

Houtskool en verf gaan slecht samen

Het lasersnijden veroorzaakt randen van verbrand hout.

Dat is een laagje houtskool, dat zich bijna gedraagt als roet.

Het moet uitermate grondig worden geschuurd en gereinigd want het komt gewoon "door de verf heen", dat wil zeggen: verf hecht niet op houtskool.

 

 

en dan laten drogen en wachten

MIJLPAAL

Op 16 januari 2018 ontdekte ik dat ik de 70.000 bezoekers gepasseerd ben met m'n blogje.

 

CLOSING FROG WISSEL

Enige tijd geleden was ik bezig met het bouwen van wissels.

De standaard wissels zijn afgewerkt, maar het closing frog wissel moest nog even worden afgerond.

Terwijl de poppenhuispanelen drogen, probeer ik er tussendoor even een oud klusje af te afmaken: het "closing frog" wissel.
Het mechanisme is onder meerdere termen bekend: "Closing frog" of "Sluitend puntstuk" of "Beweegbare vleugel"
ANIMATIE CLOSING FROG
Het mechanisme vanuit verschillende hoeken bekeken. Dit is het type "beweegbare vleugel" dat ook door de N.S. werd toegepast. Het is bij mijn weten nooit in de Haarlemmermeerspoorlijn gebuikt, maar dat terzijde.
Bij de NS werd het closing frog systeem ook toegepast, daar heet het "Beweegbaren Vleugel". Bron: Handboek voor Spoorwegtechniek, 1943 (fig. 551, blz318-319

De "closing frog" methode heeft als voordeel dat er geen onderbreking is waar de wielen kunnen "induiken" ze rijden als het ware gewoon over normale vlakke rails voor hun gevoel.

 Voor de wielen van wagons, locs en rijtuigen lijkt het net alsof er geen wissel is.

Je kunt daardoor probleemloos met verschillende wielnormen door het wissel.

Als uitgangspunt heb ik voor mezelf gesteld dat er zowel met NEM 310 als met PROTO45 gereden moet kunnen worden.

FINESCALE en NMRA RP25 normen liggen daar ongeveer tussenin.

Strijkregels hebben slechts een cosmetische functie.

Het nadeel is dat de constructie wat ingewikkelder is en dat de bewegende delen wat nauwkeriger moeten worden gebouwd. 

Een punt van zorg zijn de railstoelen (in mijn geval type K) die nergens standaard geleverd worden voor closing frog systemen in spoor 0.

Zowel de tongen als de "vleugels" (ik vind dat ze op visstaarten lijken) moeten worden bewogen en op hun plek gehouden worden, in tegenstelling tot het standaard wissel waar alleen de tongen worden bewogen.

Het draaipunt of de as moet met grote nauwkeurigheid worden bepaald bij het ontwerpen en ook met grote nauwkeurigheid worden gebouwd.

Qua afstand ligt het draaipunt exact in het midden tussen de punten van de "vleugels" en de punten van de tongen, beiden laten een opening van 1.7 mm hetgeen ruim voldoende is voor de meeste wielnormen.

De grove NEM 310 standaard geeft een flensbreedte tussen de 1,2 en 1,4 mm. en als maximale flenshoogte 1,6mm. en de back to back wielafstand is minimaal 28,4 mm.


Schaal 1:45 heeft een flensdikte van 0,68 en een flenshoogte van 0,65 mm. en de back to back afstand van de wielen is 30,22 mm.

Proto45 wielmaten

Nieuwe reacties

29.03 | 10:44

eh sorry, je hebt gelijk, ik las het niet goed. Het is inmiddels gecorrigeerd.

29.03 | 09:18

Hoi Rolf, de dikte wordt door Jan bepaald, ik voer alleen het tekenwerk uit

18.03 | 09:22

Dag Jaap
Mooi om te zien dat er weer modelbouw vorderingen zijn te melden
Opm. balkons van 4mm lijken me wat dik waarschijnlijk moet dit 0.4mm zijn
Grt Rolf

28.02 | 16:11

Met Solid Edge 3D heb ik geen ervaring.
Mvg, Frank Jonkers