POPPENHUIS EN 5500

Poppenhuis: De laatste loodjes...

Ik ben bezig met het interieur van het poppenhuis. Er gaat veel tijd zitten in het laten drogen van lijm er verf....

NS 5500 REVISITED: Wielen

Nu het Poppenhuis zijn einde nadert is het tijd om het project NS 5500 weer op te pakken.

Als eerste stap ben ik begonnen aan het tekenen van het achterwiel, vervolgens de bogie wielen en tenslotte het achterste drijfwiel. (Het voorste drijfwiel hadden we al.)

Eerst, zoals gebruikelijk 2D in DraftSight, daarna 3D in FUSION 360.

Ik ben geen fan van Fusion, maar het is gratis en ik heb er veel werk in geïnvesteerd, dus ik doe het er nog maar even mee.

Zie ook: hier

 

 

Zeer nauwkeurige 2D tekening schaal 1:45
We beginnen met het achterwiel.
10 spaken, 23,7 mm diameter. Velgdikte 2,9 mm. De spaken zijn ovaal en lopen taps toe.
Bovenaanzicht
Hier het achterwiel met flens 3D rendering in Fusion 360. Hier hebben we er 2 van nodig per lok. 10 spaken 23,7 mm diameter. flens 0,65mm en wielbanddikte 2,9 mm.
Voorwiel (bogie wheel) met flens (4 stuks per lok) 9 spaaks 22,01 mm. dia. flens 0,65mm en wielbanddikte 2,9 mm.
Achterste drijfwiel met flens, zonder klinknagels. hier hebben we er 2 van nodig per lok. flens 0,65mm en wielbanddikte 2,9 mm.
Pro memorie: voorste drijfwiel met flens en met klinknagels. Het verschil zit 'm vooral in het contragewicht. flens 0,65mm en wielbanddikte 2,9 mm. hier ook 2 van nodig per lok.
De flensmaten voor schaal 1:45

VAN TEKENING NAAR OBJECT

Alle wielen van de 5500 zijn nu in principe getekend, het moet alleen nog gecontroleerd worden.

Als de tekeningen helemaal goed zijn, gaan we het lin messing laten printen/gieten in 3D. 

Ik was niet zo onder de indruk van Shapeways...ik ga eens wat anders proberen.

Om nauwkeurig messing te gieten, maakt men meestal gebruik van de verloren was methode.

Maar er zijn tegenwoordig ook andere technieken beschikbaar. 

Ik werd door Jan den Haan geattendeerd op een Duits bedrijf met de naam Carocar.

Ook in Nederland zijn er leveramciers.

Maar ook bijv. Studio Lemarez.

De Gieterij.

CRE8 te Amsterdam

Ik houd jullie op de hoogte van de ontwikkelingen.

 

Rookkast en cylinders zijn nu ook klaar om te laten gieten.
De cylinders staan onder een hoek van 3,641 graden.

Rolf van Maasakker 25.03.2019 16:53

Hallo Jaap. Waarom eerst 2D in Draftsight en daarna 3D in Fusion? Is direct in Fusion niet efficiënter? En hoe gaat dat omzetten van 2D naar 3D dan in zijn werk

Jaap Dekker 02.04.2019 06:44

De tekeningen waren al gemaakt voordat Fusion in beeld kwam. Het is een vrij simpele ingreep om ze via *.dxf in Fusion te importeren.

Nieuwe reacties

29.03 | 10:44

eh sorry, je hebt gelijk, ik las het niet goed. Het is inmiddels gecorrigeerd.

29.03 | 09:18

Hoi Rolf, de dikte wordt door Jan bepaald, ik voer alleen het tekenwerk uit

18.03 | 09:22

Dag Jaap
Mooi om te zien dat er weer modelbouw vorderingen zijn te melden
Opm. balkons van 4mm lijken me wat dik waarschijnlijk moet dit 0.4mm zijn
Grt Rolf

28.02 | 16:11

Met Solid Edge 3D heb ik geen ervaring.
Mvg, Frank Jonkers