Archiefnummer: 2.16.23.01

DOSSIER 78

Dossier 78 gaat over de HESM. De archiefdozen zijn op datum gevuld en als ze vol waren nam men een volgende kartonnen doos. Wat er precies inzit is niet te achterhalen, je moet ze openmaken en doorploegen, tenzij je de exacte datum al kent van een stuk....

UITHOORN: Op een emplacementstekening uit 1911 staat duidelijk een dubbel kruiswissel (Hosenträger) met dubbel spoor vanaf de brug. (Een hosenträger bestaat in feite uit 4 ingekorte wissels en een kruising). Later, ik vermoed rond 1936 omdat de HESM toen werd overgenomen door de N.S.,is dat waarschijnlijk gewijzigd. Ook de bocht naar de loswal aan de Amstel is goed te zien. Deze variant ga ik niet uitbeelden, want daar heb ik geen ruimte voor. Het Noorden wijst omhoog. Bron: Nationaal Archief
UITHOORN 1911: Eiland perron tussen Station (rechts) en Remise (links). Er wordt geen melding gemaakt van een seinhuis. Noorden wijst omhoog.
Detail van het eilandperron. Op de voorgrond een Engels wissel. Bron: Nationaal Archief. Aan de noordzijde liep de parallelweg.
De loswal aan de Amstelkade richting CINDU (rechts). Hier konden wagons en schepen goederen uitwisselen. Het Noorden wijst naar rechts. Bron: Nationaal Archief.
Originele tekening van het westelijk deel van het emplacement van Uithoorn bij de lokloods. Het voorzag niet in een kolenpark. Remise was korter, hetgeen goed uitkomt voor mijn modelbaan.
Een latere variant: De remise is langer en op de tekening staat wel een kolenpark, maar geen apart spoor naar het kolenpark. Uit foto's maak ik op dat zo'n spoor later wel is aangelegd. Verder is er een dubbel spoor richting Oosten (Zijdelweg). Het Noorden wijst omhoog. Bron: Nationaal Archief.
LEGMEERPOPLDER: Het originele plan had geen omloopspoor, maar een loswal. Links de huidige J.C. van Hattumweg. Rechts is richting Uithoorn. Het Noorden wijst naar links. Bron: Nationaal Archief.
De wissel had een hoek van 1:7. Mijn keuze voor 1:5 in model is zo gek nog niet. Bron: Nationaal Archief.
Grappig: AMSTERDAM een schets van het gebied waar het Willemspark station ooit zal komen. Omgeving van de huidige Havenstraat. Het kruisvormige gebouw rechts-onder is de gevangenis. Ongeveer 1911. Bron: Nationaal Archief.
De maten van een biels 15 x 25 cm. Aan de bovenkant afgeschuind zodat de bovenkant 18 cm breed is. De afschuining is ongeveer 45 graden. In schaal 1:45 wordt dat 3,33 mm x 5,6 mm. Bron: Nationaal Archief.
Een iets bredere van 28 cm. Op schaal wordt dat 6,2 mm. Bron: Nationaal Archief.

Het Utrechts Archief

Ik ben er nog niet geweest maar dit is ook een bron van informatie. 
959 Nederlandse Spoorwegen tekeningen infrastructuur
 3.24 Haarlemmermeerlijnen
Aanleg HESM, exploitatie HSM. Opheffing van een aantal lijnen en overname van de overige lijnen door de HSM 1 januari 1936.
Het Utrechts Archief bevat de dossiers toen de HESM werd overgenomen door de N.S. vanaf 1936

Nieuwe reacties

29.03 | 10:44

eh sorry, je hebt gelijk, ik las het niet goed. Het is inmiddels gecorrigeerd.

29.03 | 09:18

Hoi Rolf, de dikte wordt door Jan bepaald, ik voer alleen het tekenwerk uit

18.03 | 09:22

Dag Jaap
Mooi om te zien dat er weer modelbouw vorderingen zijn te melden
Opm. balkons van 4mm lijken me wat dik waarschijnlijk moet dit 0.4mm zijn
Grt Rolf

28.02 | 16:11

Met Solid Edge 3D heb ik geen ervaring.
Mvg, Frank Jonkers