Micro Engineering versus Model Rail

Micro Engineering code 125 weathered.

Mijn bestelling van Micro Engineering ontvangen, aanzienlijk vlotter dan de vorige keer.
Ik moet zeggen: prachtig spul!
De gemeten railhoogte is gemiddeld 3,20 mm. 
De voetbreedte is gemiddeld 2,85 mm.
Deze passen wel in de kunststof railstoelen van HEGOB, maar niet in de gegoten jammer genoeg.

Om het oerspoor uit te beelden zou de ideale rail in model 2,84 hoog met een voet van 2,27 zijn. oftewel NMRA code 112.
Ik heb alleen nog geen railstoelen die goed passen.

Ik begin mij langzaam te realiseren dat de Haarlemmermeerspoorweg eigenlijk qua railprofiel een "light rail" is geweest. In het buitenland was dat vaak smalspoor, maar bij ons was dat wel de lichte bovenbouw maar met normaalspoor.

Dus een mailtje gestuurd aan  Model Rail AG uit Liechtenstein omdat ik al eerder (zie november 2013) had gesignaleerd dat zij 3 mm. rails voeren in hun assortiment.

Het kwam toen echter niet bij me op om daar nader naar te kijken omdat het smalspoor was en omdat ik op hun archaïsche website verder geen details kon vinden.

Ik bedacht mij dat ik smalspoor bovenbouw kan gebruiken met normaalspoorbreedte en dan heel aardig de situatie op de Haarlemmermeerlijnen kan benaderen.

Model Rail AG uit Liechtenstein

Guten Tag Herr Dekker,

wir haben 3 mm Schienenprofil in unserem Sortiment (Neusilberprofil).
Die höhe ist 3,0 mm, Kopfbreite 1,4 mm, Fussbreite 2,8 mm.

Wir haben dazu passende Schienenstühle aus Kunststoff. Diese haben zwei Stifte dran zum stecken, Schwellen müssen vorgebohrt werden.

Wir haben auch gegossene Schienenstühle aus Messing. Diese werden mit Nägeln fixiert.

Preis Schienenprofil 3 mm  CHF 5,50 pro Meter
Schienenstühle Kunststoff  CHF 137,00 pro 1000 Stück
Schienenstühle Messing      CHF 55,00 pro 150 Stück (reicht für 1 m Gleis) 

Freundliche Grüsse Model Rail AG
Karlheinz Walser
______________________________________________
model rail ag
Im Winkel 5
LI-9485 Nendeln
Tel   +423 373 21 39
Fax  +423 373 41 49

Email  admin@modelrail.li
Web   www.modelrail.li

Even slikken van de prijs, maar precies wat ik zoek.

Zij leveren NEM code 125 / NMRA code 118 met bijpassende railstoelen en glijstoelen voor wissels.
Voor mijn protoype is dat de historisch correcte hoogte met de juiste railstoelen....eindelijk.

Ik denk dat ik bij hem eens een paar profielen en een setje railschoenen ga bestellen.

OVERWEGINGEN

Wanneer ik de mij ter beschikking staande stukken van de Haarlemmermeerspoorlijn bestudeer, kom ik tot de conclusie dat de aanvankelijke railhoogte in de beginjaren 128 mm. was. Dat zou op schaal 2,85 mm. worden.

Verder kom ik tot de conclusie dat er bij Uithoorn in eerste instantie een dubbel spoor heeft gelegen, vanaf de Zijdelweg lag er een wissel richting Uithoorn die het spoor verdubbelde en vanaf de Amstelbrug lag er ook een dubbel spoor met een dubbel kruiswissel.

Latere foto's doen vermoeden dat het sporenplan is versoberd en dat er vanaf de brug een spoor was weggehaald zodat er sprake was van enkelspoor. Ook was de dubbele kruiswissel toen verwijderd.

Op basis van de op dit moment ter beschikking staande informatie lijkt het er op dat de sporen in een later tijdstip zijn vervangen door zwaardere types en het sporenplan is versimpeld.

Mijn vermoeden is dat er later gebruik werd gemaakt van een iets zwaarder spoor: NP 38 met railstoelen, dat hier bekend stond als "NP38 systeem Est". Van de Franse (oostelijke) spoorwegen (Chemins de fer de l'Est).
Maar op foto's ontwaar ik ook de (Duitse) type K railstoelen in combinatie met NP38.
Het blijft echter een beetje gokken.

Mijn hypothese is dat het seinhuis in de periode tussen 1940 en 1948 ook verwijderd is en dat de wissels daarna lokaal met de hand werden bediend.

Uit luchtfoto's blijkt dat In 1948 was het seinhuis al was verdwenen.
Op 1 april 1940 fotografeerde A.D. de Pater het perron vanaf het seinhuis, dus toen stond het er nog. Bron: Utrechts archief.

De NS 7200 stoomlok woog zo'n 40 ton. De NS 7700 (Bello) woog zo'n 32 ton. De op de lijn veel voorkomende NS 7000 woog 37 ton.

Later kwam de dieseltractie de Sik woog 21 ton en de N.S. 2400 (2 draaistellen van 2 assen) weegt 60 ton, dus 15 ton per as en 7,5 ton per wiel, de rails moest dat kunnen dragen.

Het tonmetergewicht is een maat om te bepalen hoeveel gewicht een spoorbaan per meter kan dragen.
Doordat aan lokaalspoorlijnen minder zware eisen gesteld werden met betrekking tot het gebruik, konden de aanleg- en exploitatiekosten aanmerkelijk worden verlaagd.

Er was sprake van `lokaalspoor` als de snelheid niet hoger was dan 30 km/uur en de asdruk niet hoger dan 10 ton. Tevens mocht de beveiliging eenvoudiger worden uitgevoerd. Was de snelheid lager dan 15 km/uur dan viel de spoorlijn onder de categorie `tramweg`.

De Haarlemmermeerspoorlijn leek in een aantal opzichten op de G.O.L.S.:
De exploitatie is van het begin af uitbesteed aan de Hollandsche IJzeren spoorwegmaatschappij (HSM).

De maximumsnelheden zijn in de loop der tijd gewijzigd, maar was na de laatste wijziging in 1917 voor het lokaalspoor slechts 60 km/uur. Bron: museumbuurtspoorweg  

Door het toenemende gewicht en de toenemende snelheid van het materieel moest de bovenbouw ook wat zwaarder worden. We zien daarom door de jaren heen een toename van de railhoogte en verzwaring van de railstoelen. Van eenvoudige tirefonds via tirefonds met onderlegplaren naar systeem K. We zien op ''en traject ook verschillende soorten tegelijk in gebruik aangezien de ombouw niet in één keer plaatsvond.

In de vroegere jaren werd door de N.S. een maximale asdruk van 16 ton aangehouden. Bron: Nico Spilt. (par. 14)

Hypothese:
Het zou dus kunnen zijn dat ze met het vereenvoudigen van het emplacement ook een iets zwaarder railtype hebben toegepast en dat de wisselseinen werden verwijderd en dat de wissels op handbediening werden omgebouwd. Ook vermoed ik dat het seinhuis in die periode werd afgebroken.

Theoretisch zou je dus kunnen stellen dat je moet kiezen wat je wilt uitbeelden: ouder, dubbelspoor met laag profiel, wissellantaarns en seinhuis, of nieuwer enkelspoor met zwaarder profiel handmatige wisselbediening en geen seinhuis.

Ik ga nog verder zoeken in het Nationaal Archief om hier duidelijkheid over te krijgen.
Ook wil ik meer informatie over het houten seinhuis dat in sommige stukken wordt aangeduid als de "duiventil".

Ik denk dat ik heel redelijk uitkom met NP38 systeem 'K' met railstoelen en kraagbouten.
Dat komt overeen met 2,9 à 3 mm. in model. (NP38 = 134 mm. hoog).
Volgens van Berckel (1922) werden bij NP38 railspijkers toegepast, maar op foto's zie je ook type K.

Documenten in het Nationaal Archief te den Haag laten ons zien dat de werkelijke railhoogte bij de Haarlemmermeerspoorweg 128 mm. was. In ieder geval bij aanvang. De voetbreedte was 102 mm. Deze rail werd aangeduid met NP34. Dit was gebruikelijk voor het lichtere materiaal van lokaalspoorwegen en stoomtrams. In schaal 1:45 zou dat 2,84 mm. hoog moeten worden met een voetbreedte van 2,27 mm. Dat wordt NMRA code 112, die helaas niet bestaat.
ME code 125 (NMRA) is 3,20 mm. hoog
De voetbreedte van ME code 125 (NMRA) is 2,85 mm.
ME code 125 past in de kunststof railstoelen van HEGOB, maar niet in de metalen. Die zouden 0,1 mm. verbreed moeten worden en het verhogingsricheltje zou moeten worden weggevijld. Dat is nogal een klus, Ik vrees dat ik verder moet zoeken. De railschoenen van DEMKO zouden moeten passen volgens de theorie.

Nieuwe reacties

29.03 | 10:44

eh sorry, je hebt gelijk, ik las het niet goed. Het is inmiddels gecorrigeerd.

29.03 | 09:18

Hoi Rolf, de dikte wordt door Jan bepaald, ik voer alleen het tekenwerk uit

18.03 | 09:22

Dag Jaap
Mooi om te zien dat er weer modelbouw vorderingen zijn te melden
Opm. balkons van 4mm lijken me wat dik waarschijnlijk moet dit 0.4mm zijn
Grt Rolf

28.02 | 16:11

Met Solid Edge 3D heb ik geen ervaring.
Mvg, Frank Jonkers