ZELF CLOSING FROG WISSELS BOUWEN

Bielzen zagen van afvalhout. 4 x 6 mm. Het Böhler zaagtafeltje is eigenlijk niet sterk genoeg voor deze klus. Ik ben overgestapt op de PROXXON FET.

Ik snij de enveloppen van ongebleekt papier open en vouw ze uit.

Op de envelop wordt de plaats van de bielzen overgetekend met een ballpoint.

De locatie van de bielzen is op papier overgenomen.

De bielzen zijn op lengte gezaagd en op de envelop gelijmd met witte houtlijm.

De binnenkant van de aanslagspoorstaaf wordt weggefreesd om ruimte te scheppen voor de aanliggende "hoge tongbeweging".

Frezen van houten soldeermal. Exact 11,25 graden.

Solderen is naukeurig en gaat supermakkelijk in deze mal.

Resultaat: Mooi precies en herhaalbaar

Rails sluit mooi aan bij het hartstuk

Even proberen hoe het gaat worden.

De bielzen zijn gebeitst. Ik vind wengé net even mooier dan 'donker eiken', wat meer voor de hand zou liggen.

Hartstuk in de stand "rechtdoor"

Hartstuk in de stand "afbuigen"

aandrijving en wissellantaarn, studie op een gesloopte LENZ wissel.

Wissellantaarns uitgeprint. gewoon op 80 grams printpapier.

Wissellantaarn uitgesneden en klaar om in elkaar gezet en gelijmd te worden.

Papieren wissellantaarn. Ik wil ze in de toekomst uit messing etsen. Lantaarn kubusvormig 7x7x7 mm.

Ja hoor, DEMKO heeft geleverd! Ik vind ze erg mooi. Ze passen op de railstaven van Micro Engineering code 148.

De diashow werkt soms niet naar behoren in sommige browsers heb ik gemerkt.
Alleen bij "volledig scherm" verschijnt de begeleidende tekst. 😠

Stap 1 is een handmonster bouwen voor het prototype.
Stap 2 is een soldeermal construeren voor de serieproductie.

@Stap 1 Het prototype bouwen

Rails
De door de N.S. gebruikte railstaven waren waarschijnlijk "NP 46" profielen op de Haarlemmermeerlijn. Hoogte 142 mm; kop 74 mm; voet 120 mm. Omgerekend naar 1:45 wordt dat: h: 3,16 mm; k: 1,64 mm; v: 2,7 mm. Dat komt ongeveer overeen met NMRA code 125, maar beter is NEM code 125 met 3.0 mm..

LENZ gebruikt NMRA code 148, dat is te hoog en komt meer overeen met het modernere UIC54 profiel van de N.S. Bij schaal 1:45 is dat  h: 3,53 mm; k: 1,6 mm ; v: 3,1 mm.

Ik heb voorlopig code 148 railprofielen besteld in de V.S. bij "Internet trains" van het merk "Micro Engineering", want Lenz levert geen losse railstaven.

Ik heb als noodoplossing meterrails van LENZ gesloopt en daarvan de losse railprofielen  gebruikt. Per wissel heb je ongeveer 1,50 m. railstaven nodig!  Voor 2 wissels sloop je dus 3 'flexibele meter-rails'. 

Bielzen
Je hebt per wissel ongeveer 2,5 à 3 m. hout nodig van 3,5 x 6 m.m..
Voor 14 wissels heb je dus 42 meter lengte nodig.
Deze maat komt voor zover ik kan nagaan, alleen voor in het assortiment van het Deense "Billing Boats", maar niemand heeft ze op voorraad.
Daarbij komt dat ze prijzig zijn en een levertijd van 2 weken hebben. Dan is mijn vakantie alweer voorbij.
http://www.billingboats.com/wood.html

Daarom ben ik de bielzen zelf gaan zagen. Ik had nog wat mahonie houten plinten staan.
Mijn Böhler zaagtafeltje bleek echter niet opgewassen tegen deze klus.
De voeding sloeg steeds af en nadat ik die had vervangen door een 12V./15A.  voeding, bleek toch het motortje te weinig vermogen te leveren.
Ik heb zo'n beetje alle typen zaagbladen die op Böhler passen geprobeerd, maar het ging tergend langzaam.
Ik gebruik nu de PROXXON FET.
http://www.kruis.nl/artikelen/727070/proxxon-tafelcirkelzaag-fet.html
Deze zaagt aanzienlijk beter door een groter vermogen, maar het nauwkeurig instellen van de zaagdikte is lastig.

Railstoelen
Een andere uitdaging vormen de railstoelen, de duitse leveranciers HEGOB en DEMKO hebben (status 6 januari 2014) nog niets geleverd. Bovendien reageren ze niet op mailtjes, hetgeen ik irritant vind.
UPDATE: Ik ontving 8 januari de DEMKO stoeltjes.
Voor de glijstoelen probeer ik PECO kunststof glijstoelen.
Mocht dat niet werken, dan ga ik verder zoeken bij Weichen Walter en Hassler.

Les voor de volgende keer:🤭
* Beter van te voren nadenken wat voor soort baan je wilt, ik kwam er door schade en schande achter dat ik wil kunnen rijden met verschillende wielnormen over één emplacement. De consequentie is dat je een universele wissel moet kiezen, je kan niet met FineScale of NMRA wielen probleemloos over NEM-wissels rijden. Achteraf was PECO flatbottom een betere keuze geweest, maar dan heb je een lager profiel wat niet aansluit op LENZ rails en een Engels prototype qua railschoenen en bielzen. Ik wilde i.v.m. de beperkte tijd niet alles zelfouwen, maar nu ben ik nog meer tijd kwijt.
* Zorg dat eerst alle halffabrikaten aanwezig zijn voordat je een project begint.
Dat geldt ook voor de gereedschappen en machines.

Jacob Dekker 12.10.2020 10:22

Er is wel degelijk een draaipunt hoor...

Hein Klop 10.10.2020 20:30

Vraag (teruggrijpend) hoe is/was de beweging van de bewegende delen van het puntstuk? ik zie (nog?) geen draaipunt halverwege de tongen.

Nieuwe reacties

29.03 | 10:44

eh sorry, je hebt gelijk, ik las het niet goed. Het is inmiddels gecorrigeerd.

29.03 | 09:18

Hoi Rolf, de dikte wordt door Jan bepaald, ik voer alleen het tekenwerk uit

18.03 | 09:22

Dag Jaap
Mooi om te zien dat er weer modelbouw vorderingen zijn te melden
Opm. balkons van 4mm lijken me wat dik waarschijnlijk moet dit 0.4mm zijn
Grt Rolf

28.02 | 16:11

Met Solid Edge 3D heb ik geen ervaring.
Mvg, Frank Jonkers