Modificatie LENZ wissels voor finescale

LENZ electrowissel 45042. De tongen vind ik te instabiel, bovendien lopen finescale wielen er af en toe uit.

Voorzichtig de railstaven losmaken uit de kunststof bielzen.

Originele wisseltongen verwijderd, de nieuwe ligt al klaar.

Aandrijving ook even verwijderd

tongen en rails worden gefreesd, zodat de tong in een inham in de rail valt. WABECO F-1210

De tong valt in de rail, dit maakt dat finescale wielen er probleemloos over rollen.

Lagertje voor de as van het wisseltong draaipunt wordt d.m.v. een nauwkeurige spantang bewerkt. Buiten 1,3 mm. binnen 0,8 mm. SCHAUBLIN 70.

Stalen as van het wisseltongdraaipunt is in het draaipunt geperst 0,8 mm.

Lagerbusje om de as van het wisseltongdraaipunt.

Gat voor de lagerbus in kunststof onderbouw geboord 1,3 mm.

Lagerbusje in kunststof onderbouw aangebracht.

Asgat van wisseltong is precies in het midden geboord, lagerbus is door plastic van onderbouw geperst.

Lagerbusje en as zijn op lengte afgekort. Het scharniert licht en precies. Aan het busje kan een voedingsdraad gesoldeerd worden om de tongen van spanning te voorzien.

Één kant (rechte tong) klaar, nu de gebogen tong.

Tong valt in uitsparing van railstaaf.

Hier kunnen finescale wielen overheen zonder te ontsporen!

LENZ DCC-electro wissel met 2 nieuwe tongen. Nu aandrijvingsmechanisme weer terugplaatsen.

even een mechanische wisselbediening geïmproviseerd. De digitale aandrijving is verwijderd.

De LENZ DCC  spoor 0 wissels zijn een vernuftig staaltje van "German engineering', maar ik loop tegen een paar probleempjes aan.

Wat vind ik goed?
De rails, het hartstuk, de geometrie zijn prima.
Het DCC wisselaandrijfsysteem vind ik op zich geweldig.

Wat vind ik niet goed?
De wisseltongen vind ik instabiel.
De wissellantaarns blijken in de praktijk erg fragiel.
Na ballasten en fixeren onstaan er hier en daar electrische en mechanische problemen: er loopt makkelijk water in de electronica, maar dat heb je met alle electrische wissels.

De wissels zijn ontworpen voor de NEM-norm daardoor ontstaan er soms problemen met finescale en NMRA wielen.
Dit ligt natuurlijk niet aan LENZ.

Zolang je met LENZ wielen (NEM) rijdt, gaat alles goed.

Verder wil ik de Duitse wissellantaarns  "verNederlandsen".

Dit fotoverslag gaat over een modificatie waarbij ik de wisseltongen vervang door stabielere tongen die ook finescale betrouwbaar laten rijden.

Het werkt wel, maar het is zeer arbeidsintensief en de gemodificeerde wissel is definitief aangetast.

Ik vind dat nog geen goede oplossing.

Albert Bodde 29.06.2014 09:58

Philotrain bood aan de veertjes in de aspotjes te vervangen zodat de wielen beter door de wissels gaan. Kijken wat dat oplevert. Wissel verbouwen heel veel werk

Nieuwe reacties

29.03 | 10:44

eh sorry, je hebt gelijk, ik las het niet goed. Het is inmiddels gecorrigeerd.

29.03 | 09:18

Hoi Rolf, de dikte wordt door Jan bepaald, ik voer alleen het tekenwerk uit

18.03 | 09:22

Dag Jaap
Mooi om te zien dat er weer modelbouw vorderingen zijn te melden
Opm. balkons van 4mm lijken me wat dik waarschijnlijk moet dit 0.4mm zijn
Grt Rolf

28.02 | 16:11

Met Solid Edge 3D heb ik geen ervaring.
Mvg, Frank Jonkers