Seinhuis B bij Vrolikstraat.

Seinhuizen rondom Weesperpoortstation

Het Weesperpoortstation was op 28 december 1843 in gebruik genomen door de Rijnspoormaatschappij, later werd het overgenomen door het Staatsspoor.

Rond 1850 werd het emplacement vergroot en het station verbouwd. Tegelijk kreeg het station een gietijzeren overkapping.

Van 1881 tot 1939 was dit station ook het vertrekpunt van de Gooische Stoomtram.

In 1939 werd het station en een deel van de sporen afgebroken. Bron: wikipedia en stationsweb.

Er waren in het gebied rond het Weesperpoortstation, voor zover ik kan nagaan, 5 seinhuizen, aangeduid met A,B,C, D en E.

De seinhuizen zagen er vrijwel hetzelfde uit, onder een bakstenen muur en boven hout. Er zijn een paar variaties bijvoorbeeld in de positie van de toegangstrap. Seinhuis E ziet er op de foto afwijkend uit, daar is zowel de bovenbouw als de onderbouw uit hout opgetrokken. Vermoedelijk is het de eerste vorm van de seinhuizen, die later zijn vervangen, met uitzondering dus van E. Maar zeker weten doen we het niet. 
Ook over de kleurstelling tasten we in het duister, we vragen ons af in welke keuren ze geschilderd waren.
Bij de NS waren veel seinhuizen in vanille geel geschilderd, maar op de zwart-wit foto's lijken de  seinhuizen rondom het Weesperpoort donkerder, mogelijk groen.
We zijn nog aan het uitzoeken wat de meest waarschijnlijke stijl was.
Die is in de loop der jaren mogelijk ook nog gewijzigd, want we zien soms afgebladderde verf met daaronder een andere kleur, vooral bij de gevels die in de zon staan, het Zuid-Westen...

Seinhuis A stond volgens een kaart aan de Miquelstraat tussen de Blasiusstraat en 1e Oosterparkstraat, maar er is ook een kaart waar de Miquelstraat de "Spoorbaanstraat" wordt genoemd.

De Blasiusstraat heette vóór 1894 de Vierde Boerhaavestraat.

Ook wordt er op een kaart gewag gemaakt van het toenmalige "Veegenspad" en "Oetgenspad".

Aan de overkant van de sporen bevond zich In de molen 'De Vriendschap' aan het Oetgenspad 133 waar Jurriaan Blooker een cacao en chocoladefabriek had.

Seinhuis B stond bij de tuinen aan de achterzijde van de panden van de Vrolikstraat. 
Dat is het seinhuis dat wij gaan uitbeelden in model.

Seinhuis C stond bij de overweg Linaeusstraat/Tugelaweg waar de Gooise Stoomtram afbuigt.

Seinhuis D stond bij de spoordriehoek aan de Tugelaweg, in de bocht naar het Muiderpoortstation, gezien vanaf de overweg in de Korte Overamstelstraat.

Seinhuis E: mysterie seinhuis...stond ergens midden op het tractieterrein.

In de beeldbank archieven van de NVBS (SPNSP3311) wordt er gewag gemaakt van seinhuis E, het is waarschijnlijk dezelfde foto als het Geheugen.Delpher.nl. (Spoorwegmuseum)
zie ook: Delpher

Situatie 1940: Het Weesperpoort is al verdwenen evenals een deel der sporen. Bron: http://www.amsterdamhistorie.nl/
Situatieschetsje uit 1883 Bron: Molendatabase.

Blooker Cacao en Chocolade; molen "De Vriendschap"

Blooker is de naam van een voormalige cacaofabriek vlak bij het Weesperpoort station die in 1824 in Amsterdam werd opgericht en tot 1962 heeft bestaan.
 
"Half elf Blookertijd" was in die jaren de gebruikte slogan waarmee de cacao- en chocoladefabrikant Blooker lange tijd adverteerde.

Voorheen stond er aan het Oetgenspad 133 een rosmolen waar grondstoffen voor verf en tabak werden gemalen.
Een rosmolen is een molen waarbij de aandrijvingkracht wordt geleverd door een ros of een ezel.
Ros is een ander woord voor paard.
In dIe molen begon Jurriaan Blooker in 1798 zijn fabriek.
Na zijn dood startten zijn zoons Johannes en Cornelis in 1813 hun cacaofabriek. 

De rosmolen werd in 1825 vervangen door een windmolen, genaamd "de Vriendschap".
Deze werd in 1886 buiten gebruik gesteld en in 1895 onttakeld.

Er werd ook een stoommachine aangeschaft, om ook te kunnen malen wanneer er geen wind was.

Na enkele uitbreidingen en een grote brand verhuisde de 'Stoom-Chocoladefabriek' in 1886 naar een nieuwe locatie in Amsterdam, aan de Weesperzijde en de Omval, waar nu de Rembrandttoren staat.

De molen was van zijn wieken ontdaan, maar gaf een markant beeld . 

Seinhuis A tussen Blasiusstraat en 1e Oosterparkstraat. In de zon lijken de bakstenen bijna wit. Hier aan de Spoorbaanstraat, datum onbekend...We kijken naar het Noorden. Rechts de molen zonder wieken van Blooker. bron: Beeldbank archief Amsterdam.
Seinhuis A met het seinbordes van latere datum. Hier hebben de bakstenen hun normale tint. De houten bovenbouw lijkt nauwelijks lichter dan de bakstenen. Achter in de mist de overkapping van het Weesperpoort. We kijken naar het Noorden. Hier ligt nu de Wibautstraat. Links dus waarschijnlijk de Miquelstraat. bron: Beeldbank archief Amsterdam.
Seinhuis A vanaf de Vrolikstraat kijkende naar het Zuid-Westen richting Miquelstraat. Op de voorgrond de voetgangers tunnel. bron: Beeldbank archief Amsterdam.
Op deze kaart heet het de Spoorbaanstraat
Hier heet het de Miquelstraat
Oude tekening van seinhuis A met toenmalige Veegenspad en Oetgenspad. Rechts boven de chocoladefabriek van Blooker. De Blasiusstraat en de 1e Oosterparkstraat bestonden waarschijnlijk nog niet in hun huidige vorm. Op de plek waar we ongeveer de Blasiusstraat verwachten staat "sloot". Het kan ook zijn dat dit de oersituatie betreft met het oude seinhuis, dat later vervangen is en wellicht op een iets andere locatie terecht kwam.... Seinhuis E is waarschijnlijk nog in de oervorm hier verderop...
Seinhuis B. Rechts de veranda's c.q. balkons aan de achtergevels van de Vrolikstraat. De veranda's waren op de begane grond vrijwel allemaal uitgebouwd tot serres. Even voorbij de "Hosenträger" rechts bevindt zich seinhuis B, we kijken in Westelijke richting. We zien rechts tegen de tuinen ook nog een stukje van de Gooise Tram, hier met Benzine motorwagen. Het plan is dit stuk emplacement in model uit te gaan beelden. Rechts, moeilijk te zien een seinpaal. bron: Beeldbank archief Amsterdam.
Seinhuis B dat we gaan uitbeelden. We vragen ons af wat de kleuren geweest kunnen zijn. De houten bovenbouw lijkt ietsje lichter dan de bakstenen. Links de achtergevels van de Vrolikstraat. We kijken hier in Oostelijke richting. We zien hier ook 2 seinpalen.
Locatie seinhuis B: vlak bij de "Hosenträger" en grenzend aan de tuinen van de woningen aan de Vrolikstraat.
Seinhuis C bij de overweg van de Linaeusstraat / Tugelaweg. op de voorgrond het afbuigende spoor van de Gooise Stoomtram dat de hoofdsporen kruist. In de verte de kenmerkende boog van de voetgangersbrug. De bovenbouw lijkt hier donkerder dan de bakstenen.
Vrij unieke opname van seinhuis C. Op de achtergrond de gevels van de Tugelaweg hoek Linnaeusstraat. Het seinhuis is verdwenen met de bouw van de woningen aan de Populiereweg en de verhoogde spoordijk naar het Muiderpoortstation. Dat pand aan de Tugelaweg staat er nog steeds met momenteel op de begane grond café-restaurant "Ruk en Pluk". De bovenbouw lijkt hier lichter dan de bakstenen, het zou zomaar vanille geel kunnen zijn.
seinhuis C in de verte...
Locatie seinhuis C. Nu liggen daar de woningen van de Populierenweg en de verhoogde spoordijk naar het Muiderpoortstation. De woningen (292;294;296...) links bovenin het beeld staan aan de Vrolijkstraat die nèt buiten beeld valt.
Seinhuis D. Rechts de woningen aan de Tugelaweg. Bovenbouw lijkt overgeschilderd te zijn, het doet vermoeden dat er een lichtere kleur over een donkerdere kleur is geschilderd. Hier zou de toplaag zelfs vanille geel kunnen zijn. Maar daaronder dus - afgebladderd - sporen van een donkerdere kleur, mogelijk groen.
Locatie seinhuis D in de bocht bij de Tugelaweg. Beneden in beeld ligt het spoor naar Utrecht, nu het spoor naar het Amstelstation. Naar boven ligt het tractieterrein waar seinhuis E heeft gestaan.
seinhuis E.. Tractieterrein met Kolenbunker en kolenpoedergebouw. Rechts op de achtergrond de lokloods, links de hoge kolenpoederinstallatie. We kijken naar het Zuiden. bron: het geheugen Delpher.
Uitvergroting: duidelijk is de letter "E" te herkennen rechts boven de deur. Deze foto toont waarschijnlijk de oervorm van de seinhuizen, die onder en boven van hout waren. De nieuwe seinhuizen waren beneden uit baksteen opgetrokken. bron: geheugen.Delpher. De bovenbouw heeft een afwijkende kleurstelling: donker en licht.
Vermoedelijke locatie seinhuis E...vanaf het Noorden vóór de lokloods en niet ver van de kolenpoederinstallatie, midden in het tractieterrein. Naar links-boven is dus richting Weesperpoortstation.
Samenvattende situatietekening. Rode cirkels zijn de plekken van de seinhuizen. De kruising met de Linnaeusstraat pastte er nèt niet op, vandaar als los onderdeel weergegeven.

3D animatie

Omdat je in 2D zeer complexe constructies moeilijk kunt zien, importeer ik de 2D dxf-files in Fusion waar ik kan zien of ik niets over het hoofd heb gezien. Het seinhuis is eigenlijk vrij complex.

Constructie in Fusion 360 van de dakspanten en planchetsteuntjes van seinhuis B. De wanden zijn antracietgrijs gemaakt voor beter contrast .
Constructie omloopplanchet voor de glazenwasser in Fusion 360 .
Dak met spanten en dakgoten in Fusion 360
Dak met goten en daklatjes van boven gezien. De daklatjes houden de bitumeuze bedekking op z'n plaats. Fusion 360
ontwerp van onderen gezien
Impressie met bordestrap
Artistieke impressie met een andere kleurstelling. We zijn nog aan het uitzoeken wat een waarschijnlijke combinatie kan zijn geweest. Misschien heeft één van de lezers een suggestie?
Het CAD-tekenen is klaar...Rood = graveren ; Blauw = snijden en Grijs wordt genegeerd....nu opsturen naar Snijlab, duurt ongeveer een weekje en het kost een kleine 330,00 €. Zo maken we ons eigen bouwpakket in schaal 1:45 😊👌

SNIJLAB

Even voor de goede orde: Snijlab sponsort ons niet, maar we zijn tot op heden zeer tevreden met de resultaten. ook de website werkt goed, al moet je even je weg vinden.

Het kiezen van de materialen en vooral het kiezen van de dikte, is een puntje, het is vooral een kwestie van uitproberen, maar van elke zending leer je weer. 

Je kunt bepaalde onderdelen in verschillende diktes laten laseren om te kijken hoe het uitpakt, het is namelijk niet van te voren te voorspellen. 

Met het seinhuis gaan we voor filigrain, dus we kiezen wat dunnere materialen, echter de keuze is beprekt en je kunt eigenlijk niet dunner dan 0.5 mm. 

Voor de ruiten en fijne onderdelen kiezen we respectievelijk "clear acryl" en "harsboard" 0,5 mm.

De rest is resp 1 en 2 mm MDF.

 

Snijlab heroverwogen

De laser besloot de hoek af te snijden...onbegrijpelijk en heel vervelend, nu moet dat weer opnieuw.

Dit keer waren we niet zo enthousiast, want het pakket was beschadigd bij aankomst.

Er waren een paar paneeltjes beschadigd en in de 0.5mm acryl zat een scheur.

Ook was er een vreemde, onbegrijpelijke snijfout opgetreden.

De harsboard 0.5 mm was nog niet klaar.

Volgende keer zelf ophalen.

Verder zag het er netjes uit, hier het dak van het seinhuis aan de binnenkant.
Dit wordt het seinhuis B. We missen alleen nog het - laten we dat het "exoskelet" noemen van harsboard 0.5 mm.
Om te beginnen alles in de primer, klaar voor de kleurlak. Echter ...de kleuren combinatie ...daar zijn we nog niet helemaal uit.

Over de kleuren

Zoals eerder vermeld vragen wij ons af wat de correcte kleurstelling van seinhuis B kan zijn geweest.

Dit is een soort vanillevla kleur die men vaak tegenkomt bij NS seinhuizen. Bron: Spoorwegmuseum Utrecht.
In zwart-wit ziet bovenstaande seinhuis er echter zó uit. Vanille geel wordt bijna wit. Wat aanzienlijk lichter is dan we bij seinhuis B zien...raadseltje voorlopig.

Vrolikstraat 100-94

Bij nr 68 treedt er enige verwarring op

Op de begane grond is het ritme van 100 naar 94  (links naar rechts): winkel-woning-woning-winkel.....100 t/m 96 zijn nog in takt, maar 94 is vernieuwd met afwijkende gevel.
De bovenverdiepingen zijn vrijwel identiek.

Pro memorie begane grond Vrolikstraat :   

100 is winkel
98 is woning
96 is woning
94 is winkel
92 is winkel
90 is woning,
88 is woning,
86 is winkel, maar
84, 82 en 80 zijn woningen,
78 en 76 zijn 2 winkels naast elkaar.
74, 72 en 70 zijn weer drie woningen,
68 is een winkel, maar het nummer ernaast is ook 68 hetgeen een woning is.
66 heeft dus ogenschijnlijk geen begane grond, alleen verdiepingen, maar er is wel degelijk een winkel beneden.
64 lijkt begane grond en
62 lijkt uitsluitend verdiepingen. 

Met andere woorden: het nummerritme verandert daar enigszins en is wat verwarrend, of de nummerplaatjes zijn niet handig aangebracht. 

Weer wat spulletjes van Snijlab voor de Vrolikstraat. Zelf opgehaald door Jan. Dit keer was alles goed, zij het dat er nog een stuk ontbreekt, mogelijk omdat het gekozen materiaal (0.5mm harsboard) niet op voorraad is ?
We controleren alle onderdelen op passing en compleetheid en vervolgens worden ze in de grondverf gespoten.
De voorgevels van v.l.n.r. nrs. 100-98-96-94...vier gevels uit één stuk.

cees molenaar 17.01.2022 13:58

Leuk om in meer detail station Weesperpoort te zien en er wat meer over te vernemen.

Paul Ros 24.06.2020 14:17

goed bezig Jaap.

Jacob DEKKER 25.06.2020 17:24

Thnx

Nieuwe reacties

29.03 | 10:44

eh sorry, je hebt gelijk, ik las het niet goed. Het is inmiddels gecorrigeerd.

29.03 | 09:18

Hoi Rolf, de dikte wordt door Jan bepaald, ik voer alleen het tekenwerk uit

18.03 | 09:22

Dag Jaap
Mooi om te zien dat er weer modelbouw vorderingen zijn te melden
Opm. balkons van 4mm lijken me wat dik waarschijnlijk moet dit 0.4mm zijn
Grt Rolf

28.02 | 16:11

Met Solid Edge 3D heb ik geen ervaring.
Mvg, Frank Jonkers