De achtergevels van de Vrolikstraat, op de voorgond de inmiddels verdwenen sporen.
Zoals eerder gemeld, betreft dit een project van een vriend, waar ik een bescheiden bijdrage aan lever.
Hij wil een historisch/vooroorlogs stukje Joods Amsterdam uitbeelden in de Oosterparkbuurt/Transvaalbuurt.
Het emplacement werd
in het Noorden afgegrensd door de Vrolikstraat en in het Zuiden door de Tugelaweg. De Populierenweg bestond toen nog niet.
De Transvaalbuurt grenst aan de Oosterparkbuurt en ligt iets zuidelijker, de rails lagen eigenlijk in de Transvaalbuurt, De
spoordriehoek lag waar nu het Wibautpark, Platanenweg en Olmenweg ligt en in het Noorden dus de Vrolikstraat, in het Westen afgegrensd door de Wibautstraat.
De spoorboog Oost-Zuid werd afgegerensd door de Tugelaweg (Tugela is een rivier in Zuid-Afrika).
De bewoners van deze buurt waren overwegend Joods voordat de Duitse bezetter de laatste bewoners in 1943 bij een razzia bijeen dreef en afvoerde naar vernietigingskampen.
De Vrolikstraat
bestaat nog steeds en bevindt zich in Amsterdam-Oost tussen de Populierenweg en Derde Oosterparkstraat. Oostelijk van de Wibautstraat.
De sporen zijn verwijderd en daarvoor zijn woningen in de plaats gekomen aan de Populierenweg. Met andere woorden
de Populierenweg ligt voor een groot deel daar waar vroeger de sporen lagen.
In de jaren 70 ging dat deel van Amsterdam rond de Wibautstraat op de schop voor de aanleg van de metro tussen het Amstel Station en het Centraal Station.
De route ging
Vanaf het Amstelstation, langs de Wibautstraat, langs het Weesperplein waar het Weesperpoortstation lag en waar de Mauritskade kruist, noordelijk door de Weesperstraat, via het meester Visserplein naar het Waterlooplein, dan de Nieuwmarkt en ten slotte naar
het Centraal Station.
In mijn studententijd woonde ik een tijd op de studentenflat aan de Weesperstraat en zag hoe de metrocaissons voor mijn deur werden afgezonken. De grond werd letterlijk onder de betonnen caissons weggespoten en zo daalden ze omlaag.
De bouw van de metro riep in de 70er jaren felle protesten op uit linkse hoek, studenten en de kraakbeweging er waren veel rellen en vernielingen.
Veel woningen waren verpauperd en gekraakt en jammer genoeg is er veel gesloopt in die periode en we
moeten dus een beetje extrapoleren en deduceren uit de informatie, foto's en bouwschetsen die beschikbaar zijn.
Er was qua sporenplan een soort driehoek op zijn kant met de punt naar rechts, waarbij de Vrolikstraat grensde aan de Oostelijke tak, de
Noordelijke tak ging naar het toenmalige Weesperpooststation en de zuidelijke tak was de spoorlijn naar Utrecht wat nu langs het Amstelstation zou leiden.
De bocht van Oost naar Noord is nu weggehaald, de Zuid-Noord verbinding lag waar nu de Wibautstraat
ligt en sporen liggen in afgezonken caissons als ondergronds metro.
De bocht van Zuid naar Oost loopt nu via bovengrondse sporen op een dijk van het Amstelstation en dan in Oostelijke richting met een bocht naar het Muiderpoort Station.
De woningen die we nu maken vormen een belangrijk deel van het décor in de achtergrond van zijn te bouwen spoor 0 modelbaan.
Op de voorgrond zal een inmiddels verdwenen emplacement worden uitgebeeld.
De techniek voor de modelhuizen
die we toepassen is vergelijkbaar met die van het Poppenhuisproject.