Noodsituaties afvangen

Eindschakelaars monteren

Om de constructie mechanisch te beschermen worden er eindschakelaars gemonteerd, deze zijn jammer genoeg niet vanaf fabriek aan wezig.

De schakelaars zorgen ervoor dat de motor wordt uitgeschakeld als die dreigt voorbij een veilg punt te gaan waardoor mechanische schade zou ontstaan.
Het zijn uiterste noodmaatregelen want in principe moet je softwaretekening in MACH3 zodanig worden geconfigureerd dat de 3 assen niet buiten hun werkgebied komen.

Elke as heeft 2 schakelaars, er zijn dus in totaal 6 microswitsches.
Per microswitch worden er nauwkeurig 2 gaten geboord en getapt, dat zijn dus 12 getapte gaten.
Ik gebruik 2,05 mm. boren voor de kern en tap elk gat met M 2,5 mm.

Elke as kan een eigen pin worden toegewezen in de 25 pins stekker, pinnen 11,12,13 en 15 zijn beschikbaar voor inputsignalen.
Je kunt dan elke as afzonderlijk laten stoppen als een switch wordt geactiveerd, maar de rest gaat dan door.
Je kan ook alles laten stoppen als één van de 6 wordt geactiveerd met een OR schakeling op één pin bijvoorbeeld pin 11.
Alle switches/assen worden  dan aan één pin toegewezen, wanneer dan één switch wordt geactiveerd, stopt alles, dat is wel zo veilig.
Voordeel daarbij is dat er nog 3 ingangspinnen overblijven (12,13 en 15).
Ik kies daarom voor deze 2e optie.

Verder moet er nog een noodstop (E-stop) en een reset (Overrule) knop komen.
De reset is nodig omdat, als een microswitch is geactiveerd, je geen enkele motor meer in beweging krijgt, hij blijft dus vast zitten in die positie tenzij je 'm overruled en met de hand vrijzet.
Een E-stop knop heeft dus exact hetzelfde effect als het activeren van één van de microswitches: alles staat in een klap stil.
De E-stop en de Resetknop bedien je met de hand.

Deze knoppen moeten fysiek aanwezig zijn bij de portaalfrees.

Ik heb in eerste instantie gekozen voor de "logische OR" schakeling met "active high", dat betekent dat ik de schakelaars parallel aansluit.

Misschien dat ik in een later stadium overga naar een "active" low variant, maar dat is wat meer gedoe om in te stellen, bovendien moeten de schakelaars dan in serie geschakeld worden. 

Eerst de losliggende kabels door de energy chain leiden, een soort holle rupsband.
De TB 6560 aansluiten en uitproberen
Nauwkeurig op de juiste plek tapgaten boren voor de microswitch. 2,05 mm. Een beetje olie scheelt enorm: het boren gaat dan makkelijker.
Dan tappen M 2,5. Je zou het kunnen lijmen, naar ik wil graag een robuuste constructie. Ook hier een klein druppeltje olie.
Microswitch schakelaartje monteren. Ik heb een type zonder rol eind gekozen. Elke switch heeft 2 gaten voor 2 bouten (M 2,5).
Houten blokjes op de bewegende slede die aan het eind van hun travel contact maken met het schakelaartje.
Als het blokje het schakelaartje raakt staat de brug meteen stil, dan kan er niets stuk gaan. Dit is de Y-as, en deze bedient ook de A-as omdat die als Slave geschakeld staat.
Als alles mechanisch goed werkt, worden de contacten met draden verbonden en vastgesoldeerd. Ik kies voor een logische OR schakeling: alle switches zetten alles stil.
een beetje oefenen met G-code, bijvoorbeeld rekening houden met diameter van frees bij maatvoering.
Om te testen een voorgeveltje van een station uitgefreesd in hout. HESM type III straatzijde. Om te testen heb ik een robuste freesmaat gebruikt, want de kleine diameters knappen bij het minste geringste en dat is erg begrotelijk.

Nieuwe reacties

29.03 | 10:44

eh sorry, je hebt gelijk, ik las het niet goed. Het is inmiddels gecorrigeerd.

29.03 | 09:18

Hoi Rolf, de dikte wordt door Jan bepaald, ik voer alleen het tekenwerk uit

18.03 | 09:22

Dag Jaap
Mooi om te zien dat er weer modelbouw vorderingen zijn te melden
Opm. balkons van 4mm lijken me wat dik waarschijnlijk moet dit 0.4mm zijn
Grt Rolf

28.02 | 16:11

Met Solid Edge 3D heb ik geen ervaring.
Mvg, Frank Jonkers