Wissels verwijderen uit emplacement
Het loshalen van bestaande, reeds in de baan aangelegde, LENZ wissels gaat relatief makkelijk omdat ik de ballast met latex heb verlijmd
en niet, zoals gebruikelijk, met houtlijm.
Bovendien liggen de rails en wissels op een celrubber band van Polson.
http://polson.nl/documentatie/brochures
De uit het emplacement
weggehaalde wissels blijven intakt, weliswaar wat 'geweatherd', maar verder nog prima bruikbaar. De weggehaalde wissels hebben daardoor ook nog enige marktwaarde als ik ze zou willen verkopen.
Ik moet er niet aan denken wat een ravage er zou zijn
ontstaan als ik de ballast met houtlijm had gefixeerd.
Het verwijderen en 'schoonpulken' van de verwijderde wissels is een soort Zen-meditatie, het duurt ongeveer 1 1/2 uur. Het is een geduldwerk, ik stel mij voor dat het verwijderen van tandsteen
bij de tandarts ook ongeveer zo gaat.
Het werkt bij mij gelukkig rustgevend, ik kan het iedereen aanraden.
Ik verwijder de ballastresten, ik controleer, reinig en repareer, indien nodig, het aandrijfsysteem en de wissellantaarn, maak
de rails schoon en herprogrammeer en test de DCC werking.
De wissel is niet zo mooi als nieuw, maar volledig gebruiksklaar en kan worden ingezet op plaatsen waar het visuele aspekt minder belangrijk is.
Ik doe één, maximaal 2 wissels
op een avond. Ik met er 14 doen.
Het bouwen van een prototype.
Vervolgens ga ik een prototype bouwen.
Ik wil dit zo simpel mogelijk doen. Het is een voorbereiding voor de serieproductie.
Ik ga hier de bouwplan ontwikkelen op basis van de wisselparameters van LENZ.
Ik moet een leverancier van geschikte railprofielen en -stoelen zoeken.
Maten van de bielzen bepalen, dit heeft te maken met de hoogte van de railstoeltjes
die ik ga gebruiken.
Het aandrijfsysteem ontwikkelen: analoog of digitaal.
Wisselbediening en het mechanisme van aandrijfstangen.
De N.S. wissellantaarn ontwikkelen, tekenen en etsen.
De N.S. handwisaselomzetter ontwerpen en etsen.
Ik ga eerst een standaard wissel maken en als die niet de gewenste resultaten oplevert, ga ik over op het 'closing frog' of 'pivoting switch rails' type.
Mal voor serieproductie.
Volgende stap: een mal maken voor de serieproductie. Ik zou hier het liefste het systeem van het Canadeese FastTracks voor gebruiken, maar hun mal voor #5 spoor 0 en code 148 rails is momenteel niet leverbaar.
Bovendien wijken
die parameters af van de LENZ parameters, bijvoorbeeld:
Lengte wissel = 432 mm tegenover Lenz 455,39 mm.
Ook de wisselhoek scheelt iets: 11,31 t/o 11,25 graden.
De radius van FT. is 1,28 m t/o Lz. 1,65 m. dat scheelt flink.
Ook de
bielsmaat is anders.
Het systeem is meer geschikt voor spoor N, ze doen niet aan railstoelen die je ook in N nauwelijks ziet.
Uit e-mail correspondentie blijkt dat ze niets voelen voor het ontwikkelen van een custom build wisselmal met
LENZ parameters. Ik zal dus zelf een wissel bouwmal moeten ontwikkelen op basis van LENZ parameters.
De keuze voor code 148 staat nog ter discussie trouwens.
Ik zou liever NEM-code 125 nemen als ik toch ga verfraaien.
Uitgangspunt: grootbedrijf railhoogte van 134 mm.
Op schaal 1:45 wordt dat 3 mm. railhoogte.
Railstoelen.
Op foto's zie je dat er verschillende soorten naast elkaar werden gebruikt in de loop der tijd.
Men ziet kraagschroeven met en zonder onderlegplaten.
Men ziet "Système Est" van de Franse spoorwegen en "Systeem K" van de Duitse spoorwegen.
Zelfbouw wissels plaatsen.
Laatse stap: wissels en rails aanbrengen in bestaande emplacement. Zowel mechanisch als electrisch moet ik een inbouwplan ontwikkelen. Ook de cosmetische aspecten
moeten worden meegenomen in dit plan, het type ballast, de kleuren, de details, het mag niet opvallen dat de wissels zijn vervangen. De mechanische en electrische werking moet 'bombproof' zijn.