Nieuwe hebbedingetjes en Spoornuldagen.

Philotrain 2400 in spoor 0 / DCC-decoder

foto: remco kuiper

Even het geheugen opfrissen:

Ik had in november 2011 de Philotrain 2498 in spoor 0 bij Kuijpers in Utrecht gekocht.

Deze bleek geen geluid en geen DCC te hebben, hoewel de website van Philotrain toendertijd dat wel aangaf. (Deze informatie is - terecht - inmiddels van hun website afgehaald).

Ik heb de 2400 laten ombouwen naar DCC maar Kuijpers had dit klusje uitbesteed aan een 'ervaren ombouwer'.

Toen ik de lok terugkreeg bleken de rijeigenschappen ruk, maar dan ook echt dramatisch slecht: stotteren, hikken, oscilleren.

Ook bleek er geen geluid in te zitten en er was geen luidspreker gemonteerd. Dat was overigens ook niet afgesproken, dus daar heb ik geen kritiek op.

Het ingebouwde type decoder ZIMO MX 690 zou volgens de fabrikant een gecombineerde rij- en geluidsdecoder zijn en standaard naar keuze een diesel- of een stoomgeluid produceren. Dit was eenvoudig in te stellen via een CV waarde.

Op een hobbyavond met vrienden hebben we zelf een luidspreker aangesloten en toen bleek er inderdaad geluid in te zitten: maar dan alleen van een stoomlok wel te verstaan, het dieselgeluid kon niet geactiveerd worden.  De CV-instelling werkte niet.
Dus mijn 2400 diesel tjoekte er lustig op los. 

Mijn modelbouwvrienden en ik hebben hier hartelijk om gelachen, de 'ervaren inbouwer' werd de risée van de avond en zijn deskundigheid ernstig in twijfel getrokken.

Door deze ervaring en na visuele inspectie van de ingebouwde decoder, ontstond de verdenking dat er een tweedehands decoder was ingebouwd.

Ik heb de ingebouwde rommel er uit gesloopt en nieuwe, adequate spullen gekocht bij de Wapstad: een fantastische LENZ GOLD MAXI DCC decoder.

De LENZ decoder was letterlijk 'PLUG AND PLAY' en de 2400 reed meteen zoals het hoort mooi langzaam, zelfs zonder tweaken.

 

Voor het geluid kocht ik een zeer goede sounddecoder van DIETZ bij de Wapstad.

De soundmodule van Dietz deed het echter niet, nieuw uit de doos.

De gerepareerde DIETZ soundmodule een half jaar later terugontvangen van de WAPSTAD en ingebouwd.

En zowaar: hij werkt nu, er komt eindelijk dieselgeluid uit mijn 2400.
Het geluid is van goede kwaliteit maar nog geen "echte 2400".

 

GELUID VOOR DE PHILOTRAIN 2400: DIETZ USB SUSI-programmer

Ik heb een CD met opnames van een echte 2400, deze wil ik in de DIETZ soundmodule uploaden

Daartoe heb ik de USB versie van de DIETZ programmer gekocht bij ROKO (Ron Konstapel).

Het apparaat krijg ik helaas tot op heden niet aan de praat.
Dus we doen het nog even met de default dieselsound van de DIEZ soundmodule.

Kolenkraan

Op de spoor 0 bijeenkomst in Zutphen heb ik een mooie Nederlandse kolenkraan gescoord, vrijwel afgebouwd. Nog een paar details en dan spuiten: leuk voor bij mijn kolenpark.

Kruispannen

Ik heb bij Shapeways model kruispannen besteld en inmiddels ontvangen.

Ze maken het met een 3D-printer, het plaatje is ongeveer 10x15 cm. Ik heb de hoogste resolutie gekocht, die fors aan de prijs is (ongeveer 100 €).

Het zijn typisch Nederlandse dakpannen die ook voor de stations van de Haarlemmermeerlijn werden gebruikt. 

Zo uit de doos vind ik de resolutie nog te korrelig.

Ik ben benieuwd hoe deze in spoor 0 versie er uitzien als ze gespoten zijn en op een station gemonteerd zijn.

Diashow Zutphen 2012

2400... blijft mooi
Tramremise op eiland Waan
Dit lokje wil ik ook bouwen....
Een krachtpatser van de NS.

Nieuwe reacties

29.03 | 10:44

eh sorry, je hebt gelijk, ik las het niet goed. Het is inmiddels gecorrigeerd.

29.03 | 09:18

Hoi Rolf, de dikte wordt door Jan bepaald, ik voer alleen het tekenwerk uit

18.03 | 09:22

Dag Jaap
Mooi om te zien dat er weer modelbouw vorderingen zijn te melden
Opm. balkons van 4mm lijken me wat dik waarschijnlijk moet dit 0.4mm zijn
Grt Rolf

28.02 | 16:11

Met Solid Edge 3D heb ik geen ervaring.
Mvg, Frank Jonkers